A TÁMOP-3.1.4-08/2-2009-0073 megvalósítása
a Pillangó és a Gomba csoportban
A kompetencia-alapú óvodai nevelés célja
A gyermekek felfedezzék képességüket, készségüket, azokat fejlesztve kialakuljon egészséges önbizalmuk "én tudatuk" és ezáltal képes legyen az élethosszig tartó tanulásra, amely segíti őket abban, hogy az életük során eléjük gördülő akadályokat zökkenőmentesen tudják elhárítani. Az óvoda nevelési programjának tartalmi, módszertani fejlesztése. Az intézményi együttműködés fejlesztése.
Mi a kompetencia?
"Hozzáértés, valamely cselekvésforma eredményes végzésére való képesség, amely kihat a végzett tevékenységre. A nevelés-oktatás céljai között egyre hangsúlyosabbá válik a kompetenciák kialakítása, vagyis az ismeretek teljesítményképes tudássá történő emelése, az alkalmazási, felhasználási képességek fejlesztése."
Kompetencia fogalma
Mit jelent a kompetencia alapú programcsomag a gyermekek számára?
> Önfeledt, boldog gyermekkort.
> Kedvük, igényeik, elképzeléseik, vágyaik szerint játszhatnak.
> Kedvük, igényeik szerint mozoghatnak térben és időben, zenében és festésben.
> Átélhetik a mesék, a versek szárnyaló világát.
> Átérezhetik a hagyományok üzenetét.
> Bábozhatnak, dramatizálhatnak.
> Nap, mint nap változatos, színes élményeket szerezhetnek önmagukról, barátaikról, a segítő, befogadó, elfogadó felnőttek jelenlétéről, a közösségről, az őket körülvevő világról, a környezetről, a természet csodáiról, a számok, a mennyiségek birodalmáról.
> Játszva tanulhatnak egymástól és a felnőttektől.
> A kérdéseiket bátran, nyíltan megfogalmazhatják.
> A megoldandó helyzeteknek számos megoldása lehetséges.
> Figyelembe veszik a gyermekek törvényeit is.
> Gyermekével megtanítjuk értékelni a másik gyermek másságát is.
> A gyermek számára olyan tudástartalmakat adunk át, amelyek az iskolai tanuláshoz szükséges kultúrtechnikákat alapozzák meg.
> Gyermeknek olyan értéket (hagyományőrzés-, ápolás, a magyar anyanyelv, népdal-, mese és mondavilág, tisztelet, szeretet, megbecsülés, elfogadás, a közösségben való együttélés) közvetítünk, amelyek örökérvényűek.
> A hangsúly a különböző módszerekkel történő egyéni fejlesztésen van.
> A gyermek nevelő-fejlesztő intézménybe jár.
> A szabad játék megmarad a nevelés egyik eszközének.
> Plusz szolgáltatásokkal (idegen nyelv, számítógépes ismeretek) nem terheljük meg a gyermeket.
> A szülőre nézve nem jelent többletköltséget.
> A gyermekkel való közös gyűjtőmunkát közös élményfeldolgozás követhet.
> A szülő óvodával való együttműködése szorosabbá válhat, fejlődhet.
> A gyermeknek több sajátélményben, tapasztalatszerzésben lesz része.
> A program figyelembe veszi a szülő észrevételeit is.
CÉLUNK egy olyan óvodai élet megteremtése, ahol a pedagógusok a szülőkkel együtt meleg, családias, őszinte légkörben teremtik meg a lehetőséget a gyermeki személyiség kibontakoztatására, aminek következtében testileg fejlett, érzelmileg kiegyensúlyozott, elfogadó, kíváncsi és nyitott, közvetlen, ismereteiben gazdag gyermeket neveljünk.
"Mondd el, és elfelejtem, Taníts meg, és emlékezem rá, Lehessek részese, és megtanulom."
(Kínai bölcsesség)
Legyen mindig
levegő,
hogy lélegezhess,
tűz,
hogy melegedhess,
víz,
hogy ihass és
FÖLD,
HOGY ÉLHESSÜNK.
LEVEGŐ- JELKÉPRENDSZER
Anaximenész szerint az alapvető szubsztancia a levegő. A tűz megritkult levegő, a víz sűrűbb, a föld még sűrűbb levegő. Sőt a lélek maga is az. Ahogyan a lélek összetart bennünket, úgy tartja össze a levegő a világot.
Empedoklész volt az, aki tételesen bevezette a levegő, mint anyag fogalmát. Bizonyításképpen egy vödröt fejjel lefelé a vízbe nyomott, és megmutatta, hogy a víz nem hatol belé, következésképp ott is valamely anyag van, és ez a levegő.
levegő alapelem, az élet jelképe. Fogalma a szél szemléletes képével társulhat. A légmozgást számoskultúra az ún. "szél hulláma" mintával jeleníti meg.
A levegő áttetsző, a felhők mintha árnyékot vetnének.
Mire tanít a levegő?
- Éltető erő, meg kell becsülnünk.
- Nem mi hozzuk létre.
- Nem ismer határokat.
- Nem lehet kisajátítani.
- Be kell lélegeznünk, hogy kiadhassuk.
- Először mindig kapunk valamit (például az életünket), hogy aztán adhassunk!
LEVEGŐ: július, augusztus, szeptember
TŰZ - JELKÉPRENDSZER
A tűz fogalmát mesterségekkel kötötték össze. Prométheusz ellopta az istenektől a tüzet, hogy az emberek űzni tudják mesterségeiket, és ne haljanak éhen.
Héphaisztosznak, a kovácsolás istenének a tűz feletti hatalma a mesterember szakmai titkával hozható összefüggésbe.
Herakleitosz szerint a tűz az örök szubsztancia, mely mindent mozgásban tart, minden anyag küzdelmében munkálkodik. Herakleitosz nem szerette az embereket, és a háborúban, a harcban hitt.
A tűz a régi magyaroknál a legnagyobb tisztelet tárgya volt. A magyarok tűzimádók, háztűznéző szavunk tanúskodik arról, hogy régi hitünk szerint minden házban égnie kellett
megszentelt és szertartásosan minden évben újragyújtott tűznek, amely a ház tisztaságát és tisztességét volt hívatott szimbolizálni.
Mire tanít a tűz?
- Az ember életben maradásához elengedhetetlen.
- A világ világossága általa biztosított.
- Ellentéteket, feszültségeket szíthat, de az otthon melegét is adja. A döntés a mi kezünkben van, hogy melyiket választjuk!
TŰZ: október, november, december
VÍZ - JELKÉPRENDSZER
Az anyagi létezés kezdetét általában a VÍZ eleméhez kapcsolják a kultúrák. A magyarság Anonymos által lejegyzett eredetmondájában is előfordul. Árpád a vizet népe előtt kürtjébe öntötte. Népszokásainkban megtalálhatjuk a víz tiszteletét, gondoljunk csak például a kenyér megmosására, a húsvéti locsolásra. A víz is az élet, a tisztaság, a megtisztulás jelképe. Hatására a magvak kicsiráznak. Új élet sarjad a régi hamvain. A mosás, a fürdés természetes velejárója. A víz a görögök számára elsősorban a tenger formájában öltött testet. A világ fölosztásakor Zeusz kapja az eget, Hádész az alvilágot és Poszeidón a tengereket. Ő és három fia erőszakosak és kiszámíthatatlanok, mint a viharos tenger. Aphrodité a szerelem istennője, Poszeidón szeretője, aki a tenger habjaiból született, szintén kapcsolatban volt a vízzel.
A VÍZ megnyugtatóan fodroz, kéklik a partok között.
MIRE TANÍT A VÍZ?
- Minden irányból körülvesz bennünket.
- Alakját képes változtatni.
- Ne magadat tartsad a legfontosabbnak, hanem azt, ami általad lesz.
A víz eláztatja a földet, kioltja a tüzet, de a levegő felszárítja a vizet.
Aki nem hiszi járjon utána..........
VÍZ: január, február, március - hónapban
FÖLD - JELKÉPRENDSZER
A földdel és a termékenységgel Héra, Zeusz felesége, Démétér, Europé vagy Szemelé is kapcsolatban voltak.
Platón, mint ahogy a püthagoreusok is, a világot egy gömbnek képzelte, mert a gömb a legtökéletesebb térbeli forma. Ebben a világban a négy elem harmonikus arányban oszlik meg. Mindegyiket egy-egy szám jelöli, és ahogyan a tűz aránylik a levegőhöz, úgy aránylik a levegő a vízhez, és a víz a földhöz. Mivel a világban mind a négy elem szerepel, ezért tökéletes.
A föld jelképes értelemben a levegő ellentétpárja.
A "négyszögletes föld" képzete ismert a magyar néphitben is. A moldvai csángók szerint négy angyal tartja a föld négy sarkát, "szegit". Ez a négyszögletes föld a mesék "terülj asztal"- a.
A föld a legmegbízhatóbb mindegyik közül.
Mire tanít a föld?